Nå
skal vi presentere de ulike lederstilene, og starter med ledelsesteoriene. Det
finnes mange teorier om ledelse, men vi har valgt å se nærmere på Lewins
ledelsesteori og Hersey og Blanchards teori om situasjonsbestemt ledelse.
Lewins
lederteorier
Lewin, Kurt [Bilde]. Encyclopedia Britannica. Lokalisert 14 Februar 2012, fra http://school.eb.co.uk/eb/art-112004
Den autoritære stilen:
Lederen er streng og delvis undertrykkende. Han tar alt ansvaret og avgjør alle bestemmelser selv. Lederen beholder en viss avstand fra gruppa og er oppgaveorientert. Deltakerne i gruppen, er alle underordnet lederen. En slik leder kaller vi ofte for en diktatorisk leder.
Lederen er streng og delvis undertrykkende. Han tar alt ansvaret og avgjør alle bestemmelser selv. Lederen beholder en viss avstand fra gruppa og er oppgaveorientert. Deltakerne i gruppen, er alle underordnet lederen. En slik leder kaller vi ofte for en diktatorisk leder.
Den demokratiske stilen (demokrati = folkestyre)
Lederen er snill og hjelpsom, og skal støtte og inspirere de andre i gruppen. Beslutningene skal foregå i felleskap, der lederen tar hensyn til meningene og tankene til deltakerne. Lederen er inspirerende og medarbeiderorientert.
<p><a href="http://www.freedigitalphotos.net/images/view_photog.php?photogid=2125">Image: photostock / FreeDigitalPhotos.net</a></p> |
La-skure-stilen:
Her er lederen 100 % passiv og uinteressert i gruppa. Lederen svarer bare på direkte spørsmål og viser ikke noe initiativ. Han overlater gruppen til seg selv og er uinteressert i arbeidet.
Her er lederen 100 % passiv og uinteressert i gruppa. Lederen svarer bare på direkte spørsmål og viser ikke noe initiativ. Han overlater gruppen til seg selv og er uinteressert i arbeidet.
(Gjøsund
2011, ss 163f)
Hersey
og Blanchards teori - Situasjonsbestemt ledelsesteori
Ledelsesteorien tar hensyn til situasjonen ledelsen
foregår i, og hva slags holdninger deltakerne har til hverandre i gruppene. Teorien
legger vekt på sammenhengen mellom medarbeiderorientering og oppgaveorientering
og skiller mellom instruerende, selgende, deltakende og delegerende lederstil.
Situasjonen og medarbeidernes kompetanse er avgjørende for hvilken lederstil
som egner seg best.(Gjøsund 2011, s.171)
<p><a href="http://www.freedigitalphotos.net/images/view_photog.php?photogid=1499">Image: Ambro / FreeDigitalPhotos.net</a></p> |
Delegerende
lederstil – svakt
oppgaveorientert og svakt medarbeiderorientert
Deltakende
lederstil - svakt
oppgaveorientert og sterkt medarbeiderorientert
Selgende
lederstil –
sterkt oppgaveorientert og sterkt medarbeiderorientert
Instruerende
lederstil –
sterkt oppgaveorientert og svakt medarbeiderorientert
(Gjøsund
2011, ss 166f)
Kilder:
Gjøsund, P(2011) Psykologi 2. Oslo.Cappelen
Damm
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar