onsdag 29. februar 2012

Intervju på Rema 1000


For å få en bredere oppfattelse av hvordan makt er nødvendig for å være en god leder, bestemte jeg meg for å ta kontakt med min lokale dagligvarebutikk. Rema 1000 Sunde kom i fjor på andre plass i Postens årlige kundeservice undersøkelse, dette viser jo at de gjør noe riktig! Så, jeg la ut på tur for å få et intervju med David, som sammen med sin bror er butikksjef.


Hvor lenge har du vært sjef her?
-          Jeg var først sjef på den gamle rema’en i 15 år, så flyttet de Rema’en for 7 år siden, og jeg har vert sjef her siden: totalt ca 20 år.
Har du alltid hatt lyst å bli en sjef/leder?
-          Både Ja og Nei. Faren min var kjøpmann, så jeg var med i butikken, så etter hvert som han ble eldre ble det på en måte naturlig å bli sjef.
Hvilke arbeidsoppgaver har du?
-           Jeg er veldig opptatt at selv om jeg er sjef, så er jeg på lik linje med de ansatte! Jeg sitter i kassen, fyller på varer og lignende. Men selvfølgelig har jeg som sjef en del papir arbeid, mail og kampanjer å holde styr på i tillegg.
På hvilken måte gir du arbeidsoppgaver?
-          «Styre med jernhånd, men med silkehanske på» Hard sjef nytter ikke!
Ansetting er svært viktig! Når vi skal ansette er det viktig at de er menneskelige og ærlige,  ser ikke på karakteren. Og det er viktig at de som skal ansettes kommer overens med de som allerede jobber der (Mange som søker stilling hos Rema, får ikke jobben).
Hva gjør du for å opprettholde et godt miljø?
-          Sosiale aktiviter og arrangsjement er viktig. For de ansatte organiseres det Bowling, Sammenkomster/fester og personalmøter.
Hva er trikset for å bli en god leder?
-           Du må like å stå på selv! Og en må tørre å få med seg folk som er bedre enn en selv.
Som sjef, har du en del makt. Hvordan bruker du denne?
-          Føler ikke jeg bruker makt. Prøver å unngå makt. Men jeg må ha siste ordet. Makt er ikke er noe du bruker. Ordet «makt» har en negativ klang, og jeg liker ikke så godt det ordet. Jeg vill heller bruke ordet Respekt.
Kjernen i denne Rema’en er som jeg har forstått en familie. Kan du fortelle litt mer om dette?
-          Det er unikt slik vi har det på Remaen. Det vi har opplevd selv, og fått høre av andre er at de andre som jobber på Rema’en føler de er en del av familien, og det er jo nettopp dette vi prøver å oppnå.
Hvor mye makt har du? Har du en sjef over deg?
-          Jeg er en Fransisetager i Rema1000, som vil si at Rema1000 Norge legger en viss ramme for hvordan ting skal gjøres. Vi kan se for oss at Rema1000Norge lager en fotballbane, å så lenge vi holder oss innenfor den kan vi gjøre hva vi vill, men vi kan ikke gå utenfor. Begrenset makt kan en vel kalle det.


Konklusjon: Man må ha respekt for å være en god leder, og en person som er respektert, vil dermed også ha makt. En lederen bør ikke bruke makten den er gitt. Hvis en leder er respektert, er det ikke nødvendig å komme til det punktet der en må bruke den makten. Dermed mener David at en god leder ikke trenger å bruke makt, men at det er nødvendig å ha makt.

David beskriver makt som noe som er der, men som ikke brukes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar