Lektor Gjøsund
og lektor Huseby gir definisjonen ledelse slik ”Ledelse er en prosess mellom en
leder og andre individer som påvirker hverandre i en eller annen sosial
sammenheng for og nå et felles mål”. (Gjøsund 2011, s.158) Ut i fra
definisjonen til Gjøsund og Huseby ser vi at ledelse handler om to ting: påvirkning og det å nå et mål.
Vanligvis handler ledelse om fire funksjoner:
Planlegging:
Ha en oversikt over arbeidet som skal gjøres, formulere mål og lage gode arbeidsmåter for å nå målene.
Organisering:
Organisering dreier seg om å strukturere arbeidet, fordele oppgaver og legge til rette samarbeidsoppgaver som for eksempel møter.
Veiledning:
Veiledning handler om å kunne veilede og instruere gruppen. Videre er det viktig å motivere gruppen til måloppnåelsen
Vurdering:
Vurdering dreier seg å sørge for at målene blir nådd og det blir gjort på en riktig måte med gode arbeidsmetoder.
Ledelse er å ha et hovedansvar for å løse oppgaver og nå mål gjennom samarbeid med andre i forskjellige sosiale sammenhenger. (Gjøsund 2011, s.160)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar